DAMARU
Ivana a Anežka Hessová - tanec kathak
Elena Kubičková - esrádž
Tomáš Reindl - tabla, didžeridu, hlas, realtime looping
Skupina DAMARU vychází z tradic severoindického klasického chrámového tance kathak, ke kterému
přistupuje vlastním tvůrčím způsobem. Kathak je dnes odborníky považován za jediný klasický tanec,
v němž i indičtí umělci mohou uplatňovat nové choreografie. V hodinové koncertní performanci propojuje
DAMARU taneční a hudební svět. Tradiční formy doplňuje improvizovanými plochami, které vycházejí
z její evropské zkušenosti. DAMARU staví na prastarých principech severoindických klasických rág,
hudební složku představení však obohacuje v některých částech dalšími hudebními nástroji a barvami
(didžeridu, alikvótní zpěv) i moderní samplovací technologií.
V divadelních projektech sugestivnost tanečních výstupů doplňuje promítání diapozitivů a videodokumentu
na bílá sárí a těla tanečnic. Fotografie od vynikajícího dokumentaristy Viliama Poltikoviče a německé
fotografky Dani Schwalbe zachycující převážně indické ženy a videodokumenty z našich cest po
Indii jsou prvkem nejen scénografickým a dokumentárním, ale také podporují či provokují význam
divadelního obrazu.
Skupina vystupovala: hudební, filmové a divadelní festivaly (Karlovy Vary 2002/09,
Příjemná setkání 2003, Ferrara mezinárodní festival Itálie 2004, Festival
indického jídla 2005, Alternativa a Etno Brno 2005/06, Jeden svět 2006,
Happy fest 2007/09, Febiofest 2003/04/06/08, Loď Tajemství
2003/06/07/08/09/10, etc.), podpořila benefiční akce Den pro Indii 2002
(Unicef ), Tanec pro Asii 2005, Slavnosti Díválí 2005/06/07/08/09,
doprovázela v Praze vystoupení indických mistrů tance kathak a klasické
indické hudby: Dr. N. Jafa (kathak) 2002, Dr. J. N. Goswami (sitár) a M. S.
Tripathi (tabla) 2005, S. Mallick (kathak) 2005/06/07/08/10/10. Do nových
projektů zve vynikající hudebníky (Amit Chatterjee, Shahab Tolouie, Avijit
Goswami) a tanečníky (S. Mallick, Rasa Bihári). Spolupracuje s Indickou
ambasádou (umělecká vystoupení).
Ivana Hessová
Vystudovala DAMU. S divadelní skupinou Tujú vystupuje doma i v zahraničí (Mexiko,
New York, Dánsko, Rakousko, Polsko aj.). V roce 1992 odjíždí do Švýcarska, kde
pracuje v divadle Montreurs d´Images. V Ženevě studuje kathak, klasický tanec
severní Indie, pod vedením francouzské profesorky N. Rapallie. V roce 1992 se
stává žákyní indického mistra M. P. Mishra. V roce 1997 absolvuje studijní
pobyt v Indi ve Varánásí u guru M. P. Mishra. V dalším roce se v Ženevě účastní
jako herečka a tanečnice inscenačně náročného představení Draupadí, improvizované
části védského mýtu Mahábhárata. Po studijním pobytu v únoru 2001 v Bangalore u
guru N. Rajendra (Lucknow gharana) a ve Váránasí u guru M. P. Mishra (Baranas gharana)
zakládá skupinu Damaru. V červnu 2001 jako tanečnice a režisérka realizuje
představení nazvané "Indická inspirace" (Taneční listy, ročník 39, 9/02),
v květnu 2005 taneční dokument o indické političce Phoolan Devi "For Phoolan"
(Respekt 18/05, A4 10/05, Právo 12/05), v listopadu 2007 propojuje tanec
kathak a romský tanec v inscenaci "Cikánská suita". Od roku 1995 vyučuje
v Praze indický kathak, pořádá workshopy a představení v Praze s mistry kathaku
M. P. Mishra (1998) a S. Mallick (2005/06/07/08). V roce 2006/08 studuje
kathak v Kolkatě u S. Mallicka v jeho škole "Nataraj" (Lucknow gharana).
Od roku 1997 organizuje Letní Setkání v kapucínském klášteře v Mnichově Hradišti,
kde také působí jako lektorka indického tance. Externě se podílí na programu
"Collegium ethnomusicologicum" v rámci Certifikovaného programu etnomuzikologie
na fakultě humanitních studií UK.
Anežka Hessová
V roce 1991 odjíždí s matkou do Švýcarska, kde studuje francouzský jazyk na
soukromé Waldorfské škole a moderní tanec u profesorky M. Decosterd. Účastní
se mnoha divadelních aktivit Montreurs d´Images. V roce 1998 začíná studovat
indický tanec kathak u mistra M. P. Mishra, pokračuje ve studiu v Praze, poté
prohlubuje své znalosti tance kathak v roce 2001 (Bangalore a Benares u
profesorů N. Rajendra a M. P. Mishra. a 2006 (Kolkata u S. Mallicka).
Účastní se jako tanečnice představení "Indická Inspirace",- "For Phoolan…" a
"Cikánská suita". Spolupracovala s divadly NUN, BDS a ANPU. V roce 2008 získává
roční stipendium od ICCR (Indian Council for Cultural Relation). Na prestižní
taneční škole kathaku "Dhwani" v New Dillí studuje 2008/2009 pod vedením
vynikající tanečnice Vaswati Mishra.
Elena Kubičková
http://esraj.taxoft.cz
Vystudovala klasické housle u prof. Pražské konzervatoře G. Morenové, několik let hrála v komorním
smyčcovém orchestru. V severoindické klasické hudbě se vzdělávala pod vedením houslisty a muzikologa
prof. Dr. Smarajita Chakravortyho, v Indii studovala ve Váránasí u Dr. V. Balajiho, zpěváka a houslisty,
profesora Benaras Hindu University, a u sitáristy Dr. Jibendry Narayana Goswamiho (1. cena v
celoindické soutěži ve hře na sitár, Sangeet Academy 1995). Na esrádž hraje od roku 1990. Spolu s
dalšími hudebníky vydala několik CD, z nichž některé byly využity jako filmová hudba, např.
k třídílnému filmu I.Chauna "Cesta do Indie". Účinkovala na mnoha festivalech (Boskovice, Frýdek - Místek,
Týden pro Broumovsko, Alternativa (divadlo Archa), Hudební festival Vysočina, Febiofest, Jeden svět,
Hudební večery ve Španělské synagoze, Loď tajemství bratří Formanů, Sázavafest apod., také v Polsku,
a v roce 2004 (se skupinou Damaru) na mezinárodním hudebním festivalu v italské Ferraře.
Spolupracuje s tablisty T. Reindlem a Fabricem Michelem, s kanadským sitáristou a hráčem na další
orientální strunné nástroje Edwardem Powellem. V experimentálním duu s houslistou Lukášem Kutou
konfrontuje evropskou klasiku s indickou. Významná je její spolupráce s indickým sitáristou Dr. J. N.
Goswamim, s nímž a jeho indickým tablistou vystoupila mimo jiné na Mezinárodním operním
festivalu Smetanova Litomyšl. E. Kubičková pravidelně koncertuje s programem severoindických rág,
přednáší o ind. hudbě (HAMU, JAMU). Od roku 2002 se podílí na tanečně-hudebním projektu DAMARU,
založeném na klasickém indickém tanci kathak, ind. rágách a dalších hudebních a scénických prvcích.
Album indických rág, které nahrála s T. Reindlem, bylo oceněno časopisem Harmonie nejvyšším počtem bodů.
Na stanici Vltava v českém rozhlase připravuje už řadu let pravidelné noční pořady s indickou klasickou
hudbou. Publikuje v hudebních časopisech.
Tomáš Reindl
http://www.tabla-tom.com/
Tomáš Reindl je hudebník se širokým spektrem působnosti. Jeho hlavním oborem jsou bicí nástroje
a perkuse, indická tabla, arabské a africké bubny, australská didžeridu a další nástroje. Věnuje se
též komponování a nahrávání vlastní hudby. Hru na bicí nástroje studoval na konzervatoři v Plzni
u prof. Kympla a u jazzového bubeníka I. Audese. Podnikl dvě studijní cesty do Indie, ve studiu hry
na tabla pokračuje pod vedením tablového virtuoza Sanju Sahai, žijícího v Londýně. Velkým přínosem
byla setkání s virtuozními hráči Bunjaminem Olguncanem (Istanbul), Petem Lockettem (multi-perkusista,
známý např. ze spolupráce s Peterem Gabrielem), či Yinonem Muallemem (Izrael).
Spolupráce v minulosti např: Šum Svistu, Feng-Jün Song, Milan Svoboda, Iva Bitová, Musica Florea,
Al-Yaman, The Wings, Jaroslav Svěcený a další. Doprovázel indické umělce: Jibendra Narayan Gosvámí,
Sandip Mallick, Ghulam Murtuza Khan, Amit Chatterjee.
V současné době: vlastní projekt DIDYMOS, spolupráce se špičkovým hudebníkem indického původu
Amitem Chatterjeem (známý především jako spoluhráč Joe Zawinula), dále: Radek Krampl Trio, Jana Koubková,
skupina indického tance DAMARU, duo Tellemarkk, indickou klasickou hudbu provozuje s E.Kubičkovou (Esraj)
a Edwardem Powellem (sitár). Zabývá se i tvorbou scénické hudby, působí též jako lektor rytmických
workshopů a seminářů.
Indická klasická hudba
Existují dva základní systémy indické klasické hudby. Severoindický neboli hindustánský
a jihoindický, zvaný také karnatický. Vokální i instrumentální severoindická klasika je
založena na rágách a tálách. Melodickou strukturu, pravidla týkající se užívání mikrotónů
a ornamentů určuje rága (je jich známo několik set), rytmické cykly jsou dány tálou.
Esradž je tradiční indický smyčcový nástroj. Má 19 strun, z toho 4 hlavní a dvě
oktávy strun rezonančních, které se ladí do dané stupnice.
Tabla sestávají ze dvou bubnů: pravý daján je dřevěný a zpravidla se ladí
do základního tónu rágy, levý, basový baján je kovový. Tabla se tradičně v Indii
používají k doprovodu tance kathak.
Indický klasický tanec
Stručná historie:
Klasický tanec severní Indie kathak byl na počátku předváděn v chrámech jako vzývání
a obě bohům. V době mughalské nadvlády byl tanec v chrámech zakázán a přesunuje se ke
dvoru do sídel panovníků, kde literární obsah tance ustupuje čisté technice. Nicméně ve
vyprávěcích částech hinduistické mýty a legendy pokračují. Tradiční tanec prezentuje pouze
jeden tanečník, který je spíše vypravěčem. Současný kathak je vysoce vyspělým tanečním uměním,
zaznamenal důležité změny ve svých formách a tanečníci vymýšlejí moderní choreografie.
Technika:
Technika kathaku se opírá o rozvinutou choreografickou řeč, znázorňovanou mudrami
(gesta rukou), rytmickými pohyby nohou, expresí obličeje a figurativními pozicemi těla.
Práce nohou je prováděna na bázi složitých rytmických celků. Tanečník má na nohou uvázané
rolničky (ghungaru) a rytmické ozvuky úderů nohou jsou obdivuhodně synchronizované
s gestickými pozicemi horní části těla. Velký důraz se klade také na piruety a skoky
prováděné v rytmu za doprovodu bubnů zvaných tabla.
Obsah:
Vedle elementů čisté techniky zůstává kathak i nadále převyprávěním mýtů a legend
starověké Indie. Pozice těla a gesta představují hinduistické božstvo a legendární
postavy. Tanec ve své vyprávěcí části interpretuje lidské emoce a může se stát
originálním podkladem pro divadelně poetický výraz.
Technické podmínky:
Detaily a stage plan ke stažení zde.
V menších prostorách je možné technické podmínky po vzájemné dohodě zredukovat.